fredag 20 februari 2015

Gaimandoftande spöksaga.

Hittills har jag gillat allt jag läst av Lauren Oliver (förutom just slutet av Rekviem då). Jag tycker att hon är en oerhört skicklig författare i och med att hon skriver på ett sätt som känns så självklart enkelt, och samtidigt så träffsäkert med perfekta nyanser och tonfall. 

Liesl & Po är en Neil Gaiman-doftande saga. Den lilla flickan Liesl har spärrats in på vinden av sin elaka styvmor. Hennes enda tidsfördriv är att teckna, och en dag möter hon till sin förvåning spöket Po - som verkligen gillar bilderna hon ritar. Po är varken en flicka eller en pojke, eller kanske både och. Det är inte så lätt att komma ihåg sånt på den andra sidan. Hen har en liten följeslagare i spökdjuret Bundle (som kanske varit en hund. Eller en katt), och när Liesl möter dem ser hon genast möjligheten att skicka ett budskap till sin döde pappa. 
I en annan del av staden bor Will, alkemistens lärling. Han är, enligt sin husbonde, komplett värdelös. När Will gör ett misstag med en viktig leverans korsas hans väg med Liesls.

Jag tänker mig att de som gillade Gaimans Graveyard book nog uppskattar den här också. Det är en väldigt söt historia som passar utmärkt för vuxna (men även för barn från åttaårsåldern tror jag). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar